Communicatie is geen staffunctie meer

12 oktober 2016

“Give people a backstage pass and show them how your business works. Imagine that someone wanted to make a reality show about your business. What would they share? Now stop waiting for someone else and do it yourself.”

Dit citaat komt uit het boek Rework van Jason Fried en David Heinemeier Hanson, eenmust read voor iedereen die wil weten hoe business anno 2016 werkt.

Het is een verrassende aanmoediging voor mensen die gewend zijn aan business waar de kaarten zoveel mogelijk tegen de borst worden gehouden. In veel business modellen is ‘control’ nog altijd in graniet gebeiteld. De ironie wil dat succesvolle organisaties de komende jaren de communicatie met doelgroepen vanuit de staf hun primaire proces intrekken. Niks control, interactie!

‘Don’t worry be crappy’

Traditioneel gaat er in organisaties een heel traject vooraf aan een ‘Go Live’; het moment waarop producten en/of diensten, campagnes of wat dan ook volledig zijn uitgedacht, afgestemd en goedgekeurd en naar buiten worden gebracht.

Dat is veel te laat.

Tegen die tijd is je concurrent je al voor geweest, of reageert je doelgroep niet meer zoals je had verwacht. Succesvolle organisaties gaan al veel eerder de dialoog aan. Leggen ideeën en concepten al voor aan hun doelgroep. Kijk op Youtube eens naar Guy Kawasaki’s Art of Innovation presentatie tijdens TEDxBerkely 2014. Een van zijn tien tips is “Don’t worry be crappy”.

Heb het lef om je 1.0 versie aan je doelgroep te presenteren en wees hongerig naar hun feedback. Daarmee verrijk je niet alleen je product, maar ook je reputatie en je relaties met je doelgroepen. Be the development, not the product.

Take a Day

Klinkt te mooi om waar te zijn? Dat dachten wij bij Eyefun dus ook. Maar bij de introductie van een nieuwe propositie namen we de proef op de som. Met onze vrienden van De Afdeling Marketing zaten we te brainstormen over hoe we zouden kunnen inspelen op de trend van agile, snelheid en flexibiliteit in marketing en communicatie. We kwamen op het concept om in 1 dag tot concrete resultaten te komen in marketing en creatie. Samen met een opdrachtgever op een inspirerende locatie een concept uitwerken, een pitch presentatie in elkaar zetten, een landingpage voor een campagne maken, dat soort dingen. Terplekke bedenken en maken, moet kunnen. Allemaal enthousiast over het idee, maar hoe gaan we nu verder dan? “Ik zet wel wat op papier”, zei iemand. Een ander, terecht: “Ja dat werkt dus niet he. De essentie van het idee is dat we het in 1 dag maken”. En gelijk had-ie.

Dus na een dag hard werken met z’n allen stond het concept, hadden we een naam: Take a Day en een eerste versie van een website (takeaday.nl). Helemaal nog niet af, maar het idee stond recht overeind. We hebben toen een soft launch gedaan naar, zeg maar, onze inner circle; vrienden, bekenden, vaste klanten, familie, met de vraag: wat vind je ervan?

Partnership

De feedback overtrof onze verwachtingen. De betrokkenheid was en is geweldig; men is enthousiast over het idee maar heeft uiteenlopende suggesties om de propositie te verbeteren. Die hebben we bijna allemaal overgenomen. Het gevolg is dat we er een paar ambassadeurs bij hebben. Ook de eerste sessies hebben we achter de rug, die ook weer waardevolle feedback opleverden. Business gaat steeds minder over sales, en steeds meer over partnerships. Wat vind jij?

Meer weten?

Bekijk de website van Take a Day voor mee info.

Take a Day

Eyefun heeft iets nieuws: Take a Day, de marketing en creatieversneller! Samen met De Afdeling Marketing.

Take a Day is de ideale oplossing voor ondernemers en managers die snel willen handelen. Maak je idee in een dag tastbaar of maak een concept voor je campagne samen met ons team van experts. Snel, efficiënt en vooral leuk.

Grow live

Online is geen lineair project met een deadline. Het is een cyclus van continu samenwerken en verbeteren. Tussen merken en doelgroepen, management en medewerkers en partners en stakeholders. Die interactie voegt steeds meer waarde toe. We noemen dat Grow Live.

Contact

Meer weten? Neem dan contact met ons op of kom een keer langs voor een kennismaking.
Neem contact op

Nieuwsbrief

Abonneer je op onze e-mail nieuwsbrief en we sturen je maximaal 1x per maand onze nieuwsbrief.
Abonneer je nu
Abonneer je op onze nieuwsbrief
We houden je graag op de hoogte van wat we doen. Laat je emailadres achter en we sturen je maximaal 1x per maand onze email nieuwsbrief met o.a. onze visie, werk, nieuws en updates.