Relevante content, wat is dat eigenlijk? (1)

25 november 2016

Als de kop genoeg prikkelt om verder te lezen, is dat een goed teken. Waarschijnlijk raakt hij aan een kwestie waarmee je worstelt; hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn website, hoe krijg ik meer klanten, hoe haal ik meer omzet, hoe versla ik mijn concurrent?

Je kan dat op verschillende manieren oplossen. De simpelste manier is om reclame te maken en die zo vaak mogelijk te vertonen in de hoop dat je maximaal 1% van je doelgroep bereikt. En al die andere mensen die niks met je boodschap kunnen of willen, ja dat is dan jammer. Dit gegeven is ooit fraai uitgebeeld in een commercial (sic!) van Planet Internet:

Toch werkt reclame wel degelijk! Ook of misschien juist irritante reclame. Maar een bijverschijnsel is wel dat steeds meer mensen een adblocker installeren. Het bereiken van je doelgroep wordt er dus niet eenvoudiger op. Daarom is er binnen het vak veel te doen over relevante content. In plaats van reclameboodschappen waarop mensen kennelijk niet zitten te wachten, komen we nu met boodschappen waarvan we veronderstellen dat mensen er wel op zitten te wachten.

Vorig jaar boekte ik via booking.com een hotel in Ommen voor een weekendje weg. Het weer was slecht, het hotel bleek bij nader inzien toch een oubollige tent en mijn auto begaf het op dag twee. Het was geen succes, dat weekendje weg. Het weerhield Booking.com er niet van om mij nog weken daarna lastig te vallen met de suggestie om weer een hotel in Ommen te boeken.

They dont’t care

Het is het soort eendimensionale relevante content die minstens net zo irritant is als reclame. Waarom? They don’t care. Marketers zijn veel te veel bezig processen te managen. Marketing Automation, Inbound Marketing, Contextual Marketing, al die methodieken gaan allemaal over hetzelfde; tegen zo laag mogelijke kosten en met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk verkopen. Fraai in beeld gebracht in de film Minority Report uit 2002, waarin Tom Cruise de rol speelt van John Anderton:

Geestig detail is vooral dat de hoofdpersoon in de GAP winkel met een verkeerde naam wordt aangesproken. Vergissen is machinelijk, zullen we maar zeggen.

Vertrouwen winnen

Relevante content gaat over de vraag welke waarde jij of jouw merk heeft in het leven van je doelgroep. Niet je product of dienst, maar welke waarde je vertegenwoordigt. Verdiep je in je doelgroep, wees oprecht geïnteresseerd, show ‘em that you care. Het klinkt misschien gek, maar daarmee onderscheid je je al van al je concurrenten. Stop met verkopen, start met vertrouwen winnen. Of, zoals Guy Kawasaki zegt: Make Meaning, and Make Money along the way. En zoals Simon Sinek zegt: Start With the Why

In mijn volgende post ga ik dieper in op doelgroepen!

 

Take a Day

Eyefun heeft iets nieuws: Take a Day, de marketing en creatieversneller! Samen met De Afdeling Marketing.

Take a Day is de ideale oplossing voor ondernemers en managers die snel willen handelen. Maak je idee in een dag tastbaar of maak een concept voor je campagne samen met ons team van experts. Snel, efficiënt en vooral leuk.

Grow live

Online is geen lineair project met een deadline. Het is een cyclus van continu samenwerken en verbeteren. Tussen merken en doelgroepen, management en medewerkers en partners en stakeholders. Die interactie voegt steeds meer waarde toe. We noemen dat Grow Live.

Contact

Meer weten? Neem dan contact met ons op of kom een keer langs voor een kennismaking.
Neem contact op

Nieuwsbrief

Abonneer je op onze e-mail nieuwsbrief en we sturen je maximaal 1x per maand onze nieuwsbrief.
Abonneer je nu
Abonneer je op onze nieuwsbrief
We houden je graag op de hoogte van wat we doen. Laat je emailadres achter en we sturen je maximaal 1x per maand onze email nieuwsbrief met o.a. onze visie, werk, nieuws en updates.